Na webe práve pracujeme

Dreamaudio.sk
V prípade akýchkoľvek otázok, alebo technickej podpory
k objednávkam nás neváhajte kontaktovať.
info@dreamaudio.sk
0
0.00 Položky 0

Žiadne produkty v košíku.

0
0.00 Položky 0

Žiadne produkty v košíku.

AUTOR MIROSLAV MAGLEN
FOTO KUZMA

Jedného dňa k nám dorazili tri krabice. Trochu sme sa obávali, že v nich bude Bambuľka a že ju bude treba postupne učiť, ako nastavovať hi-fi zariadenia. Ale našťastie tam bol novučičký gramofon Kuzma a v tých druhých dvoch ramienka, takisto od tohto slovinského výrobcu. Stabi SD 12 PS je špeciálna verzia gramofónu Stabi S, na ktorú však môžeme namontovať až dve 12-palcové ramienka.

Gramec bol rozobraný, aby sa pri prevoze nepoškodil, takže ho bolo treba zostaviť a nastaviť všetky potrebné atribúty. Chce to určitý fortieľ, šablóny a váhy a tak, keď si ho kúpite, určite odporúčam využiť tieto služby od predajcu. Podstava gramofónu sa skladá s dvoch leštených mosadzných valcov, ktoré sú sústružené a frézované na potrebný tvar a aby mali presné otvory na tanier a ramienka. Že ide o predĺženú verziu, mi napovedala aj vysoká váha jednotlivých valcov. Tie som podľa návodu zoskrutkoval do tvaru T. Gumové krúžky po obvodoch boli už nainštalované výrobcom a tvoria antivibračné „nožičky“, na ktorých prístroj stojí. Keď už hovoríme o vibráciách, tak samotná mosadz svojou váhou a hutnosťou predstavuje vynikajúci tlmiaci materiál, vlastnosťami sa podobá bronzu, ktorý používa aj mnoho iných výrobcov aspoň čiastkovo, vkladaním rôznych valcov a bronzových súčiastok.

Potom som vybral hliníkový subtanier a osku namazal priloženou vazelínou. Ložisko je vyrobené z vysoko leštenej jemnozrnnej uhlíkovej ocele s jednobodovým kontaktom, zatiaľ čo ložiskové puzdro je vyrobené zo živice a textilného materiálu, ktorý má vynikajúce tlmiace a antivibračné vlastnosti. Potom som si pripravil motor uložený v ťažkom bronzovom valci a prepojil ho gumovým remienkom so subtanierom. Túto operáciu je lepšie spraviť pred nasadením taniera, lebo celý prevod je umiestnený v spodnom výreze taniera. Tanier je z hliníka s čiernou matnou povrchovou úpravou, v ktorom je antivibračná podložka a pod ňou gumová tlmiaca vložka.

GRAMOFON KUZMA STABI SD 12 PS

Uchytenie ramienok je riešené elegantne do ďalších mosadzných valčekov, ktoré sú upevnené pomocou červíkových skrutiek v osi veľkých valcov. Otvory na ramená sú vyosené, a keď otáčame valčekmi, tak sa mení aj vzdialenosť ramena od stredu taniera. To je presne to, čo pri detailnom nastavení potrebujeme.

Ramienko Kuzma Stogi S 12 som týmto spôsobom nastavil a takisto aj vzdialenosť ramena od platne som za pomoci červíkových skrutiek a imbusu nastavil tak, aby rameno bolo pri prehrávaní vo vodorovnej polohe. Pri ramienku Kuzma Stogi S 12 VTA je to omnoho jednoduchšie, keďže má takzvanú VTA tower (VTA vežu, používaná firmou Kuzma v ich najlepších ramienkach). Celá finta je v tom, že je to také jednoduché, že môžeme nastavovať VTA (vertikálny snímací uhol) aj počas prehrávania. To sa všetko deje bez toho, aby sa zmenila pevnosť uchytenia, zostáva stále s nulovou vôľou. Presnosť nastavenia je 0,01 mm a dá sa opakovať a meniť podľa potreby. Napríklad keď máme hrubšiu platňu a chceme byť skutočne detailisti, stačí iba otočiť vrchom tejto veže do jednej alebo druhej strany a ramienko bude buď stúpať, alebo klesať.

Ostatné konštrukčné prvky oboch ramienok sú identické. Prejdime si ich teda pekne po poriadku. Systém ramienok je unipivot, to znamená, že rameno je ukotvené k základni v jednom bode. Prenoska sa montuje do masívnej štvorcovej hlavy (headshellu), ktorá je vyrobená z pevného hliníkového bloku. Takisto aj ostatné súčiastky sú sústružené alebo frézované z blokov hliníka alebo mosadze. Bod ložiska je umiestnený tak vysoko, ako je to možné, aby sa tým zlepšilo vedenie ihly v drážke. Jeho silikónové tlmenie utlmuje rezonanciu a zaisťuje stabilitu azimutu.

Azimut sa nastavuje pomerne jednoducho, a to skrutkovaním červíkovej skrutky vo vnútri protizávažia do strán. Jednoduché a elegantné, mení sa tým vlastne iba ťažisko protizávažia, čo nakláňa rameno tak, aby ihla dopadala presne kolmo do drážky. Toto nastavenie nemá vplyv na ďalšie, už predtým urobené nastavenia. Protizávažia sú z mosadze a môžeme dať dve, ale aj tri, podľa hmotnosti prenosky.

Antiskating je riešený silonovým vlascom cez kladku na závažíčko. Montáž prenosky aj ostatné nastavenia prebehli pomerne rýchlo. Dôležitou informáciou pre mňa bolo, že kábliky od prenosky idú priamo, bez prerušenia až po konektory cinch. Na objednávku sa dá urobiť symetrické zapojenie s konektormi XLR.

Externý adaptér na motor má v sebe zabudovanú elektroniku na ovládanie otáčok. A tak otáčky 33 a 45 meníme tlačidlom na ňom, dokonca tlačidlami + môžeme otáčky jemne zrýchliť či spomaliť. Tie sa nám potom ukazujú na displeji.

Kuzma Stabi SD 12 PS
Hmotnosť: 13 kg
Hmotnosť taniera: 4,3 kg (od roku 2018sa dodáva hrubší tanier – 30 mm)
Materiál taniera: hliník
Typ ložiska: špicatý hriadeľ so živicou/textilným materiálom
Priemer hriadeľa: 10 mm
Pohon: plochý gumový pás
Šasi: mosadz
Motor: 1 ks AC
Externé napájanie: voliteľné
Rýchlosti: 33,45 ot./min
Úprava VTA: áno
Rozmery: 400 x 300 x 170 mm
Povrchová úprava: mosadz alebo čierna (podľa objednávky RAL finisih)
Doplnky: mosadzný klamp (370 g), podporné plošiny na iné ramená

Zvuk

Keďže som mal tú možnosť, odskúšal som na ňom tri prenosky, a zároveň som prenosky prehodil aj na iný gramec. Áno, bol to kopec nastavovania, ale kvôli lepšej objektivite sa to oplatilo.

Na začiatok som namontoval prenosku EAT Jo No8, ktorú som mal napočúvanú pred tým na druhých gramofónoch, aby som zistil, čo dokáže samotné šasi. Na roztočený tanier som hodil prvú platňu, čo som mal poruke, a nechal som spustiť ihlu do drážky. Po prvej skladbe som musel konštatovať, že sa hneď ukázala výborná priestorovosť a neboli zamlčané žiadne detaily. Gramec pekne vyzdvihol hlboký basový fundament tejto prenosky. Potom sa už rozbehol kolotoč testovania. Po chvíli sa ukázalo, že táto kombinácia slušala aj starším nahrávkam, ktoré neboli až tak audiofilsky vycizelované. Led Zeppelin je presne takáto šálka kávy, a tak som prebehol celú stranu aj s Whole Lotta Love na začiatku. Spev znel veľmi prítomne, gitarka kvílivo, tak ako to má byť.

Tvrdší oriešok je už veľký spevácky zbor s organom. Requiem a Jonh Rutter od Reference Recordings potvrdili, že sa skutočne nič sa nezlieva, každý tón bol veľmi dobre separovaný. Až som bol prekvapený, ako takýto na pohľad subtílny gramec dokáže s pokojom preniesť mikrodetaily. Väčšinou som zvyknutý na takéto podanie pri prístrojoch s podstatne hrubšími, masívnejšími taniermi. Aj jazzík tejto zostave sedel. Jacintha poskytla práve taký hudobný zážitok, aký som očakával. Úchvatný hlas speváčky s veľkým prirodzeným klavírom, k tomu trubka, kontrabas a bicie… Čo viac treba? Ešte aby to všetko swingovalo, teda – ako sa vraví – malo drajv.

Komponenty, na ktorých sa počúvalo
Prenosky: Kuzma CAR 20, Kuzma CAR 40, EAT JoNo8
Phono predzosilňovače: EAT E-GLO, Homemade MC point to point so 4 EAT elektrónkami
Predzosilňovač: Ayre K-1
Koncák: Ayre V-1
Reproduktory: Avalon Eidolon
Káble: Nirvana (Repro), Nirvana XLR a CINCH
Gramofóny na porovnanie: Garrard 401 + SME IV, EAT E-FLAT

CAR 20 a CAR 40

Mal som k dispozícií dve prenosky od Kuzmu a tak som ich, samozrejme, vyskúšal. Obidve hrajú veľmi detailne, číro a vzdušne. CAR 20 mala zo všetkých najmenej objemné basy. Neznamená to však, že by sa z nahrávky úplne odsťahoval kontrabas alebo iné zvukovo podobné nástroje, len možno akoby odstúpili o krôčik do ďalšieho radu. Zato viac vynikli jemné detaily Jacintinho hlasu. Kto teda vyhľadáva mikromľasknutia a je posadnutý štúdiom spevákových hlasivek, myslím, že sa uspokojí aj s touto prenoskou. Znovu som si pustil Requiem. Ako som už povedal, potvrdilo sa aj tu, že určitá menšia časť objemu basov ustúpila, ale zato dala priestor detailom. To som najviac vnímal pri zvuku organu a pri spodných registroch, kde sa odkryli mnohé vibrácie, ktoré boli predtým obalené inými zvukmi. CAR40 bol zvukovo plnší a ešte o chlp viac detailov, čo je už ťažko pochopiteľné. Zvuku nechýbala pompéznosť a veľká scéna. To sa potvrdilo, aj keď som si znova pustil kompletný symfonický orchester.

Pri všetkých troch prenoskách bol výrazným atribútom veľmi detailný a priestorový zvuk. Môžeme ho teda pripísať gramofónu a ramienkam na ňom namontovaným. Keby som opisoval metaforicky, mohol by som tento zvuk nazvať krištáľovo čistým a plným radosti.

Záver

Veľmi seriózny gramofón s dotiahnutými detailmi, estetickými, ale aj hudobnými. Jeho zvuk sa vyznačuje vyváženosťou všetkých pásiem a dobrou neutralitou, ale nie v zmysle, že má suchý nezáživný zvuk, ale skôr, že nechá plne prejaviť všetky zvukové vlastnosti prenosky.

KLADY

  • malá praktická veľkosť
  • hlboký, široký priestor zvuku
  • presné mikrodetaily
PRENOSKY KUZMA CAR 20 a CAR 40

Kuzma Stogi S 12
Efektívna dĺžka: 304,8 mm
Vzdialenosť upevnenia na rameno: 291 mm
Vzdialenosť od vretena po vodorovné ložisko: 291 mm
Typ ložiska: unipivot
Efektívna hmotnosť: 12 g
Celková hmotnosť: 810 g
Uhol posunu: 17,85 *
Úprava VTA: áno
Úprava azimutu: áno
Rúrka: rovná
Bias: áno
Max. štandardná hmotnosť prenosky: 15 g
Ľahké a ťažké protizávažie – na želanie: áno
Tlmenie: áno
Odnímateľný headshell: nie
Štandardné káble: meď, RCA konektory (66 pF)
Možnosti: XLR, 5 pin
www.dreamaudio.sk

Kuzma Stogi S 12 VTA
Efektívna dĺžka: 304, 8 mm
Vzdialenosť upevnenia na rameno: 212 mm
Vzdialenosť od vretena po vodorovné ložisko: 291 mm
Typ ložiska: unipivot
Efektívna hmotnosť: 12 g
Celková hmotnosť: 1 750 g
Uhol posunu: 17,8 *
Úprava VTA: VTA veža
Úprava azimutu: áno
Rúrka: rovná
Bias: áno
Max. štandardná hmotnosť prenosky: 15 g
Ľahké a ťažké protizávažie – na želanie: áno
Tlmenie: áno
Odnímateľný headshell: nie
Štandardné káble: meď, RCA konektory (66 pF)
Možnosti: XLR, 5 pin
www.dreamaudio.sk

menuchevron-right